במה המאמר יעסוק?
- הקדמה – למה חשוב לקדם נגישות לכבדי שמיעה?
- 3 רעיונות פשוטים להכנות לפני האירוע כדי שתהפכו אותו לנגיש יותר לכבדי שמיעה וחירשים.
- 4 רעיונות פשוטים לזמן האירוע כדי שתהפכו אותו לנגיש יותר לכבדי שמיעה וחירשים.
- ומה עם נגישות אחרי האירוע?
- סיכום
הקדמה – למה חשוב לקדם נגישות לכבדי שמיעה?
שוויון הוא אחד הערכים המכוננים בעשורים האחרונים. שוויון בין גברים לנשים, הכלה של אנשים עם צרכים מיוחדים, שוויון בפני החוק ועוד. הסתכלות שוויונית מסתכלת על כל האספקטים בחיים שלנו ושואלת את השאלה – איך אפשר להפוך אותם למתאימים לכמה שיותר אנשים. ואיך אפשר לקדם את הנגישות בכל אירוע ואירוע.
ככל שתפיקו אירועים גדולים יותר, כך המגוון האנושי שיגיע לאירוע יהיה גדול יותר. לכן כשמתכננים אירוע גדול חשוב מאוד לחשוב על הנגישות שלו כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להשתתף בו. אחרת, אנחנו סוגרים בפני קהלים שלמים את היכולת להשתתף באופן שוויני בחברה שלנו.
3 רעיונות פשוטים להכנות לפני האירוע כדי שתהפכו אותו לנגיש יותר לכבדי שמיעה וחירשים:
1. להכיר את צרכי הקהל.
ברגע שתאפשרו לקהל להגיד את הצרכים שלו, תוכלו להיערך אליהם בהתאם. יש מגוון דרכים להנגשת אירוע, וכדי לדייק את הדרכים לקהל שלנו אנחנו צריכים להכיר את הצרכים שלו. אם יש לאירוע טופס הרשמה, הוספת שאלה פתוחה של איזה הסדרי נגישות אתם צריכים יכולה לעשות את העבודה. אפשר לעשות את זה גם עם תיבות סימון של למשל בחירה בין "תמלול", "תרגום לשפת הסימנים", "פישוט לשוני" וכו'.
אם אין טופס הרשמה לאירוע, אז כדאי להכניס מספר טלפון באופן ברור שאפשר להתקשר או לשלוח לו הודעה ולבקש הסדרי נגישות מתאימים.
2. לפרסם את הסדרי הנגישות באירוע.
זו לא רק חובה מוסרית אלא גם חובה חוקית. באירוע מעל 150 איש יש לפרסם את הסדרי הנגישות באופן ברור. כך, הקהל שעתיד להגיד לאירוע, גם אם "נזכר בדקה ה-90" ורוצה להגיע יוכל לדעת האם האירוע נגיש עבורו.
3. להגדיר אדם שאמון על הנגשת האירוע.
ברגע שהאחריות נמצאת אצל אדם אחד הוא יכול לתכנן את האירוע בהתאם. זוהי לא אחריות כללית שנופלת בין הכיסאות, אלא אדם שיוכל ללמוד מאירוע לאירוע איך להפוך את האירוע לנגיש יותר ומה כדאי ללמוד מאירועי העבר. אותו אדם יוכל להכין תוכנית נגישות לארגון שיהיה קל ליישם בכל אירוע חדש.
4 רעיונות פשוטים לזמן האירוע כדי להפוך אותו לנגיש יותר לכבדי שמיעה וחירשים:
1. השתמשו בתמלול בזמן אמת
כל אירוע ציבורי מעל 150 איש מחויב בתמלול בזמן אמת.
ישנם שני סוגים אירועים ולכל אירוע תמלול מתאים יותר:
- אירוע שכלל הטקסט בו מוכן מראש – כמו טקס ממלכתי ביום הזיכרון:
הכנת הכתוביות מראש
אפשר לקדם את נגישות האירוע על ידי הכנת כלל התוכן בטקס לכתוביות מראש. בשיטה הזו בעל מקצוע מכין עבורכם את הטקסטים לכתוביות שניתן להציג באופן פשוט על גבי מסך ייעודי. או לשלב ככתוביות בצילום במעגל סגור.
ככל שהדוברים נצמדים לטקסט שכתבו כך הכתוביות יהיו מדויקות ב-100% כי הוכנו מראש לפיו. אם הדוברים יחליטו לסטות ממה שהכינו על מתמלל האירוע להיות עירני, לשים לב ולעבור לתמלול ידני אנושי.
- אירוע שהטקסט בו לא מוכן מראש – כמו פאנל או הרצאות:
תמלול אנושי ידני
תמלול זה נעשה על ידי מתמלל מקצועי שמקליד מעל 100 מילים בדקה. תפקיד המתמלל מאתגר מאוד ועליו לשלוט בשפה בצורה מלאה, להקליד באופן מדויק ומהיר, ולהיות בעל יכולת ריכוז שיא כדי לא לפספס אף משפט.
כשהטקסט לא מוכן מראש, המתמלל מקליד את כל מה שהוא שומע. חשוב שתיערכו לכך מראש ותסדרו עמדת מתמלל אידיאלית לתמלול מיטבי, ולהכין ולהכין את צוות האירוע לכך שיהיה בו תמלול.
2. ודאו שכלל הדוברים משתמשים במיקרופון
זה נשמע כמו דבר מובן מאליו שלא צריך להתעכב עליו. אך באולמות קטנים, וכשהקהל לא מאוד גדול, דוברים נוטים לוותר על המיקרופון. כי הם חושבים שמיקרופון הופך את האירוע לרשמי יתר על המידה, או כי הם פשוט לא רואים את הצורך בו.
עבור כבדי שמיעה מדובר בהבדל בין שמיים וארץ. כבד שמיעה שרק באמצעות הגברה יכול לשמוע את דברי הדובר באופן ברור, ללא המיקרופון יאבד אותו לגמרי. לכן חשוב להדגיש לכלל הדוברים להשתמש במיקרופון ולדאוג שעוצמת הקול בו ברורה וטובה.
3. אפשרו הפסקות
עבור כבדי שמיעה, פענוח המילים הנאמרות הוא מאמץ גדול. ככל שהכנס מלא בזמני הקשבה ממושכים כך האתגר גדול יותר. הפסקות בסיום כל מושב או חלק באירוע ייתנו זמן להטעין מצברים ולהגיע לחלק הבא עם כוחות מחודשים. וכך יסייעו בנגישות האירוע.
4. התייעצו עם חירשים וכבדי שמיעה על נגישות האירוע
אתם מתלבטים על איך נכון להנגיש את האירוע או חלקים ממנו? התייעצו עם כמה כבדי שמיעה או חירשים, הרי הם הקהל שאתם כרגע עובדים על הנגישות עבורם. ולכן הם יידעו לתת את התשובות הטובות ביותר. רוצים לקחת את זה שלב קדימה? הפכו אותם לצוות נגישות קבוע שאפשר לפנות אליו בשאלות ולבטים. ואם הם לא יהיו בטוחים – יהיה להם את מי לשאול. כי גם אם התשובה מופיע בחוק או בתקנה – לא תמיד היא הדבר הנכון ביותר עבור הקהל שלכם, ולפעמים תצטרכו לקחת את הנגישות צעד נוסף כדי להפוך את האירוע ליותר נגיש עבור הקהל.
ומה עם נגישות אחרי האירוע?
אירועים גדולים וחשובים לרוב מצולמים. כך יש לנו תיעוד על הנעשה בהם, ונוכל להשתמש בתיעוד הזה בשביל פרסום האירוע ושיווק אירועים נוספים. ככל שאנחנו מפרסמים את הסרטונים חשוב להוסיף להם כתוביות כדי להפוך אותם לנגישים. זכרו מעל 12% מהאנשים הם כבדי שמיעה ולכן בלי כתוביות הסרטונים שלכם לא פתוחים לכלל הקהל, ואתם והם מפסידים מכך.
סיכום
נגישות היא ערך – חובה מוסרית וחוקית. ישנם דברים פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי להנגיש את האירועים בצורה טובה יותר – למשל: להכיר את צרכי קהל היעד בטופס ההרשמה, להנחות את הדוברים להשתמש במיקרופון ולהוסיף תמלול בזמן אמת לאירוע. אבל יותר קריטי מזה – חשוב שתאמצו דרך חשיבה נגישה יותר, כזאת שרואה את כלל האנשים כשווים ורוצה להנגיש עבורם כל כינוס ואירוע.
אתם עומדים בפני אירוע ורוצים להתייעץ, להתלבט או להזמין הנגשת לכבדי שמיעה וחירשים? אנחנו הכתובת. בעלי ניסיון במגוון אירועים, קטנים וגדולים.
פנו אלינו עוד היום ונחזור ויחד נהפוך את העולם לנגיש יותר.
בהצלחה!